Magyarország címerét két lebegő angyal tartja. Már csak e két angyalban bízom.
Igaz, ez nem csekélység.
Márai Sándor
"Olyan világ jön, amikor mindenki gyanús lesz, aki szép. És aki
tehetséges. És akinek jelleme van......A szépség inzultus lesz. A
tehetség provokáció. És a jellem
merénylet!...Mert most ők jönnek...A rútak. A tehetségtelenek. A
jellemtelenek. És leöntik vitriollal a szépet. Bemázolják szurokkal és
rágalommal a tehetséget. Szíven döfik azt,akinek jelleme van."
sokféle erő van az emberek között, sokféleképpen ölik egymást az
emberek. Nem elég szeretni... A szeretet tud nagy önzés is lenni.
Alázatosan kell szeretni, hittel. Az
egész életnek akkor van csak értelme, ha igazi hit van benne. Isten a
szeretetet adta az embereknek, hogy elbírják egymást és a világot. De
aki alázat nélkül szeret, nagy terhet tesz a másik vállára..
"Minden régi bölcselet égető kérdése volt: Mi van az ember hatalmában?
S egyhangúan felelték mind: Csak a lelke."
(Márai Sándor)
február 21., 8:30 ·
27
évvel ezelőtt ezen a napon : 1989. február 21-én hunyt el Márai
Sándor, a 20. század egyik legnagyobb magyar írógéniusza, a polgári
eszmék legjelentősebb hazai képviselője.
"A polgár és a polgári rend az emberi együttélés
egyik legértékesebb, leghasznosabb, magasrendű terméke,
mindaddig, amíg alkotó és hősies. A papucsos polgár, aki rádiót hallgat,
szidja az adókat és a prolikat, nem eszménye senkinek…"
(Márai Sándor)
Márai egy szász ősökkel rendelkező előkelő kassai polgárcsalád
gyermekeként látta meg a napvilágot, az 1900-as esztendőben. Az írót
eredetileg Grosschmid Sándorként anyakönyvezték, az 1910-es években
azonban művésznevet vett fel, mivel alma matere, a kassai premontrei
gimnázium és konzervatív családja nem nézte jó szemmel irodalmi
ambícióit. Márai szülővárosán kívül még Budapesten és Eperjesen tanult,
1918-ban az utóbbi városban tette le érettségijét. Az édesapa a família
hagyományainak megfelelően ezután a fővárosba küldte fiát, hogy jogot
hallgasson, a fiatalember azonban inkább az irodalommal és a politikával
foglalkozott. Még 1918-ban megjelent első verseskötete, az Emlékkönyv,
mely komoly sikert aratott a kritikusok körében, így Márai hamarosan
állást kapott a Budapesti Hírlapnál.
1919 márciusában aztán
eljött a tanácsköztársaság 133 napja, amikor a fiatal és naiv művész egy
időre a kommunisták mellé állt, így például több alkalommal publikált a
Vörös Újságban. Miután Kun Béláék elvesztették a hatalmat, az édesapa
úgy gondolta, célszerűbb lesz Márait egy időre eltávolítani Budapestről,
ezért Berlinbe, majd Frankfurtba küldte fiát. Az író végül
Németországban is az újságírást választotta az egyetem helyett, a
Frankfurter Zeitung közönsége mellett pedig a kassai magyar olvasók is
szívesen fogadták Márai tudósításait, illetve az általa készített
Kafka-fordításokat. A fiatalember 1923-ban feleségül vette Matzner
Ilonát, majd öt évre Franciaországba költözött, ahonnan már az Újság
számára küldte cikkeit.
A Márai-házaspár 1928-ban tért vissza
Magyarországra, a következő két évtized pedig kiemelkedő jelentőségűnek
bizonyult a művész életében. Az egykori lázadó fiatal, aki 1919-ben még a
Vörös Újság hasábjain kergette ábrándjait, egy évtized alatt "megtért"
családja konzervatív értékeihez, és a polgári irodalom egyik
legtehetségesebb és legjelentősebb képviselője lett. Márai Sándor első
regénye, amely A mészáros címet viselte, még 1924-ben, Bécsben jelent
meg, ez a mű azonban mégis korszakhatárt jelentett az író munkásságában.
Márai, aki egykoron lírikusként kezdte meg pályáját, ezután főként a
próza műfajában alkotott, regényeiben, útleírásaiban és
naplóbejegyzéseiben a Horthy-korszak polgárságának életét örökítette
meg, miközben ádáz harcot vívott a hitleri nemzetiszocializmussal.
Magyarországra látogató Thomas Mann megvendégelésekor, 1942-ben
pedig az MTA is levelező tagjai közé választotta.
Az író 1933-ban, Berlinben első kézből tapasztalta meg a náci ideológia
veszélyeit, ám meg kell említenünk, hogy a művész a szovjet
bolsevizmusról sem alkotott előnyösebb véleményt. Márai Sándor már a
Zendülők és a Csutora című regényekkel is komoly sikert aratott, a
csúcspontot azonban az Egy polgár vallomásainak 1934-es megjelenése
hozta el, ami a két világháború közti irodalom élvonalába repítette a
szerzőt. Márai a következő években a PEN Clubba, a Kisfaludy Társaságba
és a La Fontaine Társaságba is felvételt nyert, főszerepet játszott az
1935-ben
Az író eközben
szinte ontotta magából a sikeresebbnél sikeresebb műveket: a Napnyugati
őrjárat londoni útját, a Kassai őrjárat az első bécsi döntéssel
visszatérő szülővárosának helyzetét mutatta be, a Szindbád hazatér pedig
mesterének, Krúdy Gyulának állított nagyszerű emléket. A második
világháború ezer keserűsége paradox módon újabb fénykort hozott Márai
művészetében: ekkor született meg A gyertyák csonkig égnek című regény
és a Füves könyv is.
Az író a német megszállás miatt teljesen
visszavonult a nyilvánosságtól, miután pedig megkezdődött Budapest
ostroma, családjával Leányfalun keresett menedéket. A világháború után a
művész nyugat-európai körutazásra indult, a magyar viszonyok miatti
csalódottságát pedig Sértődöttek című regényében örökítette meg. Márai
Sándor 1945 után komoly dilemmába került, hiszen egyfelől azt kellett
látnia, hogy a Szovjetunió befolyása nyomán hazánk egy újabb
totalitárius rendszer felé halad, másfelől viszont hazaszeretete miatt
nehezen tudta magát rászánni az emigrációra.
Márai döntése
1948-ra érett meg: ekkor családjával Svájcba, majd Olaszországba
utazott, 1952-ben pedig a tengerentúlon, New Yorkban telepedett le. Az
író élete végéig küldetésének érezte, hogy a polgári hagyományokat és a
két világháború közti időszak irodalmának örökségét megőrizze és tovább
gyarapítsa. Ezt a célt szolgálta Márai monumentális naplója, és ez a
szándék motiválta az emigrációban született remekművek, például az
1951-ben megjelent Halotti beszéd, a Béke Ithakában, vagy a San Gennaro
vérének megírását is. A művész élete végéig reménykedett abban, hogy
egyszer visszatérhet majd szülőhazájába, így például az 1956-os
forradalom idején azonnal az Óvilágba utazott, majd részt vett a Szabad
Európa Rádió magyar adásának szerkesztésében.
Márai azonban a
várakozásban egyre inkább megkeseredett, ezért 1979-ben ismét a
tengerentúlon, San Diegóban telepedett le, ahol tollával az utolsó
pillanatig harcolt a szocialista ideológia ellen. Végrendeletében arra
kérte feleségét, hogy mindaddig, amíg Magyarország nem szerzi vissza
önrendelkezését, ne engedélyezze művei kiadását, illetve színpadra
vitelét (pedig ekkor már lett volna erre lehetőség).
A sors
azonban végül úgy hozta, hogy Márai Sándor túlélte feleségét, és élete
utolsó három évében gyakorlatilag teljesen egyedül maradt. 1987-től az
írót súlyos depresszió kínozta, miközben szervezetét lassan
felemésztette a rák és a szülőhaza iránt érzett vágyakozás. Márai
elkeseredettségében úgy gondolta, a reménytelen magányból már csak az
öngyilkosság jelenthet számára kiutat, ezért 1989. február 21-én, 89
évesen végzett magával San Diego-i otthonában. Halála egybeesett a
rendszerváltás történelmi pillanatával, amikor a már szinte teljesen
elfeledett polgári író ismét reflektorfénybe került Magyarországon:
Márait a következő években elhalmozták posztumusz kitüntetésekkel,
számos alkotását színpadra és filmre vitték, művei pedig több nyelven is
megjelentek. Mindennek dacára mégis azt kell mondanunk, hogy Márai
Sándor jelentőségének felismerése a mai napig várat magára.
rubicon.hu
fotó: Szamossy Ferenc
„Megint egy nap, mikor lehetetlen nem látnom minden találkozásban Isten ujját, csodálatos szándékát, fölényes rendezését!”
(Márai Sándor: Napló 1944)
Önmagamról
Utolsó leheletemmel is köszönöm a sorsnak, hogy ember voltam, és az értelem szikrája világított az én homályos lelkemben is.
Láttam a földet, az eget, az évszakokat.
Megismertem a szerelmet, a valóság töredékeit, a vágyakat és a csalódásokat. A földön éltem és lassan felderültem.
Egy napon meghalok: s ez is milyen csodálatosan rendjén való és egyszerű!
Történhetett velem más, jobb, nagyszerűbb?
Nem történhetett.
Megéltem a legtöbbet és a legnagyszerűbbet, az emberi sorsot. Más és jobb nem is történhetett velem.
#Márai Sándor: Füves könyv