Detroit romjain…
Gazdag István: Detroit: közös jövőnk előképe?
Összeomlás a feketék uralta Detroitban: Az eljövendő faji háború…
Detroit, az egykori „Motor City”, az ötvenes évek Amerikájának büszkesége mára a csőd szélére jutott, és egy teljes jogkörrel felruházott válságstáb vette át az irányítását.
Ha kétségbeesett próbálkozásuk eredménytelen marad, aminek nagy az esélye, akkor az amerikai autógyártás egykori fellegvára az USA történetének legnagyobb városa lesz, amely csődöt jelent. Aktuális költségvetési hiánya meghaladja a 300 millió dollárt, a teljes adóssága viszont több mint 14 milliárd.
A
csődgondnokok egyoldalúan dönthetnek a városi adminisztráció
karcsúsításáról, munkaszerződések módosításáról, vagyoni jellegű aktívák
eladásáról, helyi rendelkezések megváltoztatásáról. Amint az előre
várható volt, az a tény, hogy a fehér kormányzó gondnokság alá akarja
venni ezt a várost, éles faji vitát robbantott ki. Detroit ugyanis az
utóbbi 30 év során majdnem teljesen feketévé vált és elnéptelenedett: az
ötvenes évekbeli fénykorában számlált csaknem kétmilliós lakosságából
mára alig 700 ezer maradt, 90 százalékban négerek. Ezzel együtt az autók
városából a bűn fővárosa lett, amelynek bűnözési rátája az országos
átlag több mint ötszöröse.
Minden az 1967-es faji zavargásokkal
kezdődött: 43 halottal, véres utcai összecsapásokkal, a hadsereg
páncélosaival az utcákon. „A keservit, mintha Motownt lebombázták
volna”, szaladt ki az akkori kormányzó száján, amikor helikopteren
terepszemlét tartott a város fölött. Lenn a földön ostromállapot és
statárium volt érvényben, afrofrizurás négerek ordítoztak,
törtek-zúztak, fosztogattak és gyújtogattak, a Fekete Párducok
orvlövészei a háztetőkről tüzeltek … a tűzoltókra. Főpróba a jövő faji
háborújához.
1973-ban Coleman Youngot választották
polgármesternek, aki önmagát rendszerint a „megbízott anyacseszegetőnek”
(Mother Fucker in Charge) titulálta. Végre egy néger a város élén,
amelynek a fekete identitását Young azzal akarta erősíteni, hogy utcákat
nevezett át és emlékműveket emeltetett az afroamerikai emancipációs
mozgalom vezéralakjai tiszteletére, miközben a fehér lakosság az
etnikailag szegregált külvárosi övezetek felé kezdett menekülni a
slumosodó belvárosból.
Noha a Halloween-éjszakák mindig is visszatérő
ürügyet szolgáltattak a vandalizmushoz, a ’70-es évektől ezek a
randalírozások teljesen elfajultak, mígnem 1984-ben maga volt az
apokalipszis: több mint ezer autó lángokban, nemi erőszakok,
fosztogatások, lincselések sorozatban. Ezután a rendőrség gyakorlatilag
dezertált, Detroit pedig Amerika legőrültebb helyévé vált, dacára az
erős konkurenciának.
2013-ban
káosz és félelem uralkodik a város felett. Bedrogozott zombik,
lepusztult fantomházak, kibelezett autóroncsok mindenhol: kafkai légkör,
a dzsungel törvénye. A dicső múlt pompázatos relikviájának számító
Michigan főpályaudvar hatalmas épületét csövesek vették birtokba, miután
1988-ban kigördült az utolsó vonatszerelvény is. Egyesek szerint
Detroit sorsa a jövő Amerikáját szimbolizálja, és a keserű ébredést
Martin Luther King álmából.
Ma már jól látható, hogy az AIDS nemcsak
fizikailag, hanem mentálisan is sújtja az ifjúságot, és ami még
rosszabb, en bloc az egész nyugati társadalmat, naponta újabb és újabb
ügyekkel bizonyítva immunrendszerének folyamatos gyengülését. Az
antitestek eltűnnek, a reflexek eltompulnak, a debillé vált társadalmi
közeg már a legkisebb meghűlésnek sem képes ellenállni. Száz példát is
idézhetnénk. A mentális AIDS jele az alattomos öncenzúra, a belenyugvás
diadala, a gyöngeség általi felforgatás, a politikai „normalitás”
győzelme. Egész egyszerűen ez az intézményesített Stockholm-szindróma.
Állítólag a fantomvárosok megjelenése a posztindusztriális
Amerikában és Európában a technológiai fejlődés törvényszerű
következménye.
A jelenlegi termelésnek többé már nincs szüksége annyi
munkásra, mint korábban. Ebből a szempontból tehát Detroit nem más, mint
a piacgazdaság civilizációs hatásának egyik legnyilvánvalóbb
illusztrációja.
Ugyanezek a problémák Európát is érintik.
Az amerikai és
európai városok és régiók kihunyása az utóbbi két évtized ipari
delokalizációjának, vagyis az ipari termelés Kínába és a harmadik
világba való áttelepítésének logikus következménye.
Ez a folyamat elsősorban a legfejlettebb
piacgazdaságú országokat sújtja.
Az Egyesült Államokban, Európában,
Japánban ugyan pénzügyi összpontosítás zajlik, ez azonban önmagában még
nem erény, mert ennek ellenére ezek az országok nem találnak megoldást a
gazdasági problémáikra, és hiába koncentráltak az utóbbi években a
válságra, csak az elmélyülését tudták mérsékelni.
Éppen ezért az államok
gazdasági és adminisztratív kudarca teljesen törvényszerű, miután a
válságra egyedüli válaszként csupán a nadrágszíj-megszorítás politikáját
tudták alkalmazni Amerika és Európa neoliberális kormányai.
Egyre
inkább bebizonyosodik, hogy válság gyökerei sokkal mélyebbre nyúlnak
le, mint azt eddig hittük, és a 2008-as pénzügyi krach csupán a felszín
fodrozódása volt.
Ma már jól látható módon az életszínvonal csökkenése
nemcsak a dél-európai országokat érinti, hanem a kontinens északi részét
is. Mindennek óriási a szociális kockázata.
Pillanatnyilag a válság még
csak a migrációs hajlandóságot erősítette fel a hanyatlás által
leginkább megviselt európai országokból az egyelőre még töretlen
fejlődést mutató Ausztrália, Brazília, sőt Oroszország felé.
Ez a hullám azonban még távolról sem
olyan erős, mint amilyen a 19-20. században volt, másrészt viszont
sokkal aggasztóbb, mert most a legkvalifikáltabb elemeket vonja ki az
európai gazdaság vérkeringéséből. Más kérdés, hogy a neoliberális
gazdasági modell minden áron való fenntartását előbb-utóbb a periférikus
országok gazdasága is meg fogja sínyleni, elkerülhetetlenül lefékezve a
migrációt.
A globalizáció következtében ugyanis többé már egyetlen
olyan hely sem lesz a világon, ahol az ember biztos lehet benne, hogy
minden jól megy. Detroithoz hasonlóan egyre több lesz a fantomváros, az
államok azonban nem sietnek lebontani őket.
Legjobb szövetségesük, az
idő, mindenképpen el fogja tüntetni őket a föld felszínéről.
Ajánlja: SzRTI
About these ads
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése