http://aranylo.blogspot.com/

2012. december 28., péntek

Manapság elkelne Ősmagyar Istenünk segítsége is


“Mikor Istenre bízom a sorsom, érzem, hogy Isten nem ad föltétlen jogot ehhez. Hinnem kell benne, hogy “madárka tolla se hull ki” az Ő akarata nélkül, de nincs jogom vaksi bizalommal mindent az Ő kezébe tenni le; Isten reám bízta, hogy csináljam és igazítsam a sorsom. S csak, ha vállalom ezt a feladatot, akkor segít.
A tunyák és a gyávák, akik bólogatva és hümmögve, Istenre bíznak mindent: a válságos pillanatban Isten szava nélkül maradnak.”Márai



A magyar mitológia világfelépítésében a samanisztikus háromszintû modellt követi, mely szerint egy ún. középsõ világ az általunk ismert fizikai valóság, ebben a világban él az ember és rajta kívül a földön élõ természetfeletti lények. Ezen a világon kívül létezik még egy ún. felsõ világ vagy jó szellemek világa, illetve egy alsó világ vagy rossz szellemek világa. Más archaikus világfelépítésekhez hasonlóan a magyar mitológiában is egy mitológiai vagy szent közép az, amihez a világszerkezet viszonyul. Ezt általában a világfa, égig érõ fa, vagy más néven tetejetlen fa szimbóluma jeleníti meg.
A háromszintû világban a mindennapi ember a középsõ világban él, azonban szükség van arra, hogy a fizikai világon túl létezõkkel, a nálunk hatalmasabb lényekkel, a szentséggel megmaradhasson a kapcsolat. A világ szintjei között az erre (isteni tulajdonságai, testi elváltozásai, képességei alapján és a szentség vagy származás által) kijelölt személy, a sámán vagy táltos biztosítja a kapcsolatot. A természetfeletti képességû emberek között találjuk a táltost és a sámánt, akik egyes értelmezésekben ugyanazt fedik, máshol a táltos a sámánhoz hasonló, de tõle sok tekintetben különbözõ személy.
A táltos és a sámán kiválasztott, általánosságban a szentség elrendelése nyomán. Természetfeletti ismertetõjegyei általában már születésekor megnyilvánulnak: például "több csonttal" születik (fogakkal vagy tíznél több ujjal). De a táltos születhet csillaggal a vállában, valamint aranyfoga és aranyhaja is lehetett (lásd. Gömöri népmesék).
A sámánnak és a táltosnak tulajdonított képességek: A jövendölés képessége Az idõjárás szabályozása, jégesõt vagy vihart okozni vagy eloszlatni azt A táltosok viaskodhattak kerekek, vörös és kék lángok, szürke és pej csõdörök, füstös és szõke bikák képében, melynek célja az idõjárás jóra vagy rosszra fordítása volt. Némely esetekben a világ uralásáért is harcba szállnak a Fél-világok bajnokai.

A felsõ világ lényei
  
Isten
A magyar mitológia központi, teremtõ istensége az Isten, Öregisten, Atyaisten, Jóisten, vagy Aranyatyácska. Nevei a neki tulajdonított jellemzõket mutatják. Eredeti formájában nem azonos a kereszténység istenfogalmával.

Boldogasszony
A Boldogasszony és a Nagyboldogasszony összetett alakja a magyar mitológiának, eredete, szerepe és értelmezése azonban a mai napig vitákat szül. Ehhez többek között az is hozzájárul, hogy a huszadik századra a Boldogasszony alakja teljesen egybemosódott Szûz Mária alakjával. A tudósok egy része szerint a Boldogasszony és Nagyboldogasszony ugyanazt az alakot jelöli, és a keresztény Szûz Mária alakjával azonos, egyenesen a kereszténységbõl származó elem. Más értelmezésekben a Boldogasszony a kereszténység elõtt jóval korábban létezõ mitológiai alak. Emellett két külön alakról is lehet szó, feltételeznek anya-lánya viszonyt is a Nagyboldogasszony és a Boldogasszony között. Olyan elmélet is létezik, mely szerint a Boldogasszony a buddhista bódhiszattvákhoz kapcsolódik. Eredeti neve nagyvalószínûséggel a babba lehetett (Gyimes környékén ma is él a hagyomány). A csángóknál még nem rég szokásban volt, hogy a csíksomlyói búcsú elõtt hajnalban megnézték a felkelõ napot (imádkoztak) a Kis-Somlyó hegyérõl. Úgy tartották õ babba, benne van babba.

További felsõvilági lények
Szélanya: A világfa ágai között lakozó öregasszony, aki a szeleket engedi ki barlangjából.


 A középsõ világ lényei
A tündér
A tündérek csodálatosan szép nõnemû lények, nevük valószínûleg a tündököl, elcsábít szavakból ered. Élhetnek túlvilági helyeken, többek között víz alatti palotákban. Egyes gyûjtések szerint a Csallóközben régen tündérek laktak.
A szépasszony
A szépasszonyok hiedelemköre is a boszorkány cselekedeteivel rokonított, jóllehet ezeket külön hiedelemlényként tartjuk számon: a tilalmas helyek tabujának megsértése, a szépasszony táljába való belelépés már a boszorkányok tetteinek széles skáláját bõvíti. A néphit szerint újszülött csecsemõket rabolt, férfiakat csábított el, az ördöggel hált. Ellentétben a tündérrel, csak rossz tetteket hajtott végre.
A boszorkány
A tündérek ellentéte a csúf öregasszony képében lefestett boszorkány vagy "vasorrú bába".
A sárkány
A magyar mitológia sárkánya a balkáni sárkányalakokhoz hasonlóan alapvetõen idõjárásdémon, többek között a jégesõt is sárkány okozza. Úgy tartották, hogy olyan kígyókból és halakból lesznek sárkányok, amik 7 éven keresztül mocsárban élnek. A táltos feladatai közé tartozhat a sárkánnyal való harc, de nem a fizikai világsíkon, hanem szimbolikus, vagy szellemi síkon. A "sárkányharc-történetekben" a táltos az égbe emelkedik, hogy a felhõk között megküzdjön a sárkánnyal, hogy ezzel elûzze a rossz idõt.
A lidérc
A lidérc vagy lúdvérc nevének eredetét nem ismerjük. Alakja rendkívül összetett, a 20. századi folklór ugyanakkor már csak gonosz-démoni vagy mulatságos tyúk-alakjában õrzi.
Lüdérc
A lüdérc egy szexuális démon, ami általában hímnemû, és az ellenkezõ nemmel tart kapcsolatot, de lehet nõ is. A földre leszállva emberi alakot ölt (általában régi szeretõ, vagy meghalt házastárs képében jön).

További lények
Mitikus állatok nagyon gyakoriak a magyar mítoszokban, köztük: turul, griffmadár, csodaszarvas, fehér ló, manók és törpék - alacsony növésû, erõs, hosszú hajú és szakállú lények óriások - a világ peremén élõ hatalmas termetû lények

Az alvilág lényei
Ördög
Az Isten ellenpárja az Ördög, aki kezdetben a sötétség, gonoszság általános szimbóluma volt, késõbb szerepét és tulajdonságait a keresztény mitológia alakította. Egyes gyûjtésekben az Isten és az Ördög a teremtéskor együtt alakítja ki a világot. A Rábaközi táltos hagyományokban az Ördög, mint Õr-dög, tehát õrzõszellem szerepel. Amely az embereknek segíthet is, óvhatja (ördöngös, ördöge van(mint pozitív értelmû kifejezés)) is õket, de némelyik akadályozza, bajt hoz annak a fejére akit követ.
Kísértetek
A szellemek és kísértetek jellemzõen a kereszténység elfogadása után nyerték el jelentõségüket, az õsi mondákban a lelkekkel együtt a feltámadt holtakat jelentették.

Betegségdémonok
A népi gyógyítás és a hitvilág szorosan összefonódik.
  • guta az agyvérzés, néha az infarktus démona.
  • nyavalya az epilepszia démona, gyakran összefoglaló kifejezés a betegségekre.
  • Gyík a torokgyík és a torokfájás démona.
  • Szentantaltüze az orbánc, kiütések, lázas állapot szelleme.
  • Fene rosszindulatú daganatos betegségek démona.
  • Döghalál a pestis vagy kolera démona.
  • Igézet a fejfájás és a láz démona.
  • Ijedtség a különbözõ pszichikus bajok démona.
  • Mirigy
További démonok:
  • Mumus a kisgyermekek ijesztgetõ szelleme.
  • Mókár
  • Huskotabagó ijesztgetõ szellem, fõleg a Vasi hegyhát és a Bakony környékén

Nincsenek megjegyzések: